temel e fatura ve ticari e fatura nedir

Temel E-Fatura İle Ticari E-Fatura Arasındaki Fark Nedir?

Gözde Sünbül E-Dönüşüm

‘E-Fatura’ nedir? Temel ve ticari e-fatura arasında nasıl bir fark bulunuyor? Gelin birlikte inceleyelim.

E-Fatura Nedir?

Kâğıda basımı olmayan ve tamamen elektronik ortamda hazırlanan faturalara e-fatura denir. Burada kesilen e-faturalar karşı alıcıya e-fatura kullanıcısı olup olmadığı teyit edilerek sunucular aracılığı ile gönderilir. E-Faturanın sağladığı avantaj, kâğıda basma ve kargolama süreçlerini ortadan kaldırarak zaman ve ekstra maliyet tasarrufu yapmanızı sağlamasıdır. Sizler de e-fatura mükellefi olduğunuz takdirde sağladığı tüm avantajlardan yararlanabilirsiniz.

E-Fatura hazırlarken sık kullanacağınız iki terim bulunuyor:

  • Temel e-fatura
  • Ticari e-fatura

Temel E-Fatura Nedir?

Temel e-fatura hazırlanırken asıl amaç gönderilen faturanın direk alıcıya ulaşmasıdır. Alıcılar kendilerine gönderilen e-faturayı mutlaka teslim almak zorundadırlar. Temel e-faturada herhangi bir sorun olmadığı sürece kabul etmeme gibi bir durum söz konusu olmaz. 

Temel E-Fatura Örneği:

e fatura belge görseli

Ticari e-Fatura Nedir?

Ticari e-fatura sisteminde, faturayı alan kişinin e-faturayı kabul etme veya etmeme hakkı bulunuyor. Şahıs veya kurum dilerse e-faturayı reddedebilir. Bu yüzden ticari e-faturada gönderilen fatura için bir cevap beklenir. 

Ticari E-fatura Örneği:

ticari fatura gorsel

Temel E-Fatura İle Ticari E-Faturanın Farkları Nelerdir?

  • Temel e-fatura sisteminde alıcı taraftan bir kabul beklemeden e-faturanız onaylanmış olur. Fakat ticari e-faturada bu mümkün değildir. Onaylanıp onaylanmaması alıcının vereceği cevaba bağlıdır. 
  • Temel e-Fatura, otomatik olarak onaylandığı için ortaya çıkan herhangi teknik bir sorunda veya alıcının kabul etmemesi durumunda e-faturanı iptali ya da iadesi söz konusu olabilir. Ticari e-faturada ise, alıcının reddi veya kabulü direk gönderen tarafa bildirilir. 

Belirttiğimiz bu önemli iki noktaya dikkat ederek faturalandırma yapabilirsiniz. Anlaşmazlık yaşamamak adına işlem öncesinde alıcı şahıs veya kurum ile hangi e-fatura sistemini kullanacağınızı belirlemeniz daha iyi olacaktır. Fakat diyaloğa giremeyeceğiniz durumlarda ticari e-fatura sistemini kullanmanız, alıcının ret veya kabul yapabilmesi açısından iyi bir seçenektir. Tüm işletmeler e-fatura sisteminden ve temel e-fatura, ticari e-fatura seçeneklerinden yararlanabilirler.