YENİ REKLAM FİLMİMİZ YAYINDA!

Covid-19 pandemisi tüm dünyada ekonomik dengeleri değiştirirken, uluslararası büyük şirketler bile ciddi zararlar gördü. Hal böyle olunca akıllara, startup şirketlerin pandemi sürecinde neler yapabileceği sorusu takılıyor.

Covid-19 pandemisi gölgesinde geçen bunca sürenin ardından, hem toplumsal olarak hem de ekonomik olarak ciddi zararlara uğrandı. Ancak bu süreçte tüm dünya birbirine kenetlenmiş bir şekilde, ortak bir mücadele yürütme başarısını da gösterdi. Gün geçtikçe tüm dünyada aşılanma rakamları artış gösterse de, pandeminin şu an için tam olarak önüne geçmek mümkün görünmüyor. Aralıklarla gerçekleşen normalleşme süreçleri ise, biraz olsun hem toplum psikolojisinin hem de ekonominin nefes almasını sağlıyor.

Covid-19’un Startuplar Üzerindeki Etkileri

1982, 2000 ve 2008 yılında yaşanan krizler ile Covid-19 pandemisi kaynaklı yaşanan kriz arasında büyük farklılık var. Hatta o yıllarda yaşanan krizleri çok sayıda startup şirketi avantaja bile çevirmişti. Ancak bu sefer durum biraz daha farklı ve bu yazımızda startup şirketlerin pandemi sürecinde neler yapabileceğine değinmek istedik.

Hayatta Kalın

Bir startup şirketin ne kadar büyük hedefleri ve ne kadar geniş bir vizyonu olursa olsun, hayatta kalamazsa bunların hiçbir önemi kalmamış demektir. Bununla beraber, aşağıda yer alan diğer öneriler de özünde hayatta kalmakla ilgilidir. Dünyanın en çok bilinen ürünlerine sahip olmak ya da çok uluslu dev bir şirket olabilmek bir kenarda dursun ve hayatta kalmaya odaklanın. Eğer bu süreçte ayakta kalınamazsa, diğer hiçbir şeyin önemi kalmayacak.

Nakit Her Şeyden Daha Değerlidir

Startuplar genellikle fikir eksikliğine bağlı olarak iflas etmezler. Genellikle nakitlerinin bitmesine bağlı olarak hayatta kalamazlar. Bu yüzden startupların özellikle pandemi sürecinde nakit tasarrufu planı yapmaları gerekiyor. Ancak bu planı yaparken ve uygulamaya sokarken agresif ve aceleci olmakta fayda var. Böyle dönemlerde erken pozisyon almak, sonradan daha planlı alınacak bir pozisyondan daha değerlidir. Elde en az 12 aylık nakit para bulundurmak, muhtemelen sizi hayatta tutacak en değerli şey olacaktır. Bu süreçte Covid-19 pandemisi sonlansa bile, ardından gelecek olan kargaşa ortamı da startuplar için zorlayıcı olacak.

Para Biriktirmeyi Unutun

Startuplar bu süreçte yatırım almaya devam ettiler ve devam da edecekler. Ancak yatırım miktarlarında bariz bir düşüş oldu ve bu durum biraz daha böyle gidecek gibi görünüyor. Piyasalarda yaşanan ani düşüşler, bazı iyi şirketlerin bile finanse edilemeyeceğini gösterdi. Piyasalarda yaşanan geri çekilmenin, Covid-19 krizi sona erene kadar bu şekilde devam edeceği görülüyor. Bu dönemde şanslı bir startup, yatırım almaya devam edebilir. Fakat yatırım alabilmesi için uzun süreli bir planı ortaya koyabilmesi gerekiyor. Bu yüzden startuplar için orta vadede para biriktirme gibi bir seçenek bulunmuyor. Yatırımcılara dürüst olunmalı ve şirketi güçlendirmeye devam edilmeli.

İş Kayıplarına Hazır Olun

Böyle dönemlerde herhangi bir devlet sözleşmesine vesaire güveniliyorsa, bundan vazgeçilmelidir. Çoğu büyük şirket, devlet ile ortaklık halinde işler yapmaya devam ediyor. Böylece startup şirketlerle çalışmalarını da sürdürebiliyor. Ancak orta ve küçük ölçekli işletmeler satın almalarını ya durduruyor ya da büyük oranda azaltıyor. Sektör açısından zorunlu olarak görülen bir ürün ya da hizmet sunmuyorsanız, iş kayıplarına hazırlıklı olun. Özellikle müşterilerinizle yaptığınız sözleşmelerdeki iptal maddelerinden birçoğunun uygulamaya koyulacağını aklınızdan çıkarmayın.

Fırsatları Değerlendirin

İşiniz her ne olursa olsun, Covid-19 pandemisi döneminde ortaya çıkan bir sorunu çözmeye yönelik çözümler ya da ürünler üretmeye çalışın. Böylece krizi fırsata çevirebilirsiniz. Pandeminin ilk başlarında normalde dezenfektan ya da maske üretimi yapmayan küçük şirketler, kısa sürede üretim bantlarını değiştirerek maske ve dezenfektan üretimine geçtiler. Bu süreçte ekonomiler büyük darbe yerken, bu şirketler gelirlerine gelir katmayı başardılar. Yine aynı şekilde bazı beyaz eşya üreticileri, bu süreçte solunum cihazı üretimi yapmaya başladı ve başarılı oldu.

Pandemide küçük ve büyük işletmeleri etkileyen büyük bir ekonomik buhran yaşanmış olsa da, özellikle doğrudan tüketiciye yönelik üretim ya da hizmet sunan firmalar için halen bazı fırsatlar bulunuyor. İnsanların bu süreçte evde ve internette fazlasıyla vakit geçirmeye başladığı gözden kaçırılmamalı. Bu zorlu süreçte insanların hayatlarını kolaylaştıracak bir ürün ya da hizmet satışı başlatılabilirse, çok ciddi fırsatlarla karşılaşılabilir.

Küçülmekten Korkmayın

Her ne kadar küçülmek zor bir karar olsa da, hayatta kalabilmek için alınabilecek en radikal aksiyonlardan birisidir. Bu dönemde birçok şirket, zorunlu olan seviyeye kadar geri çekildi. Şirketlerin ayakta kalabilmesi adına daha önce yaşanan krizlerden örnekler alınabilir. Müşterileriniz yeniden işe ve satın almaya tam anlamıyla dönene kadar, reklam ve pazarlama harcamalarını kısabilirsiniz.

Öz Sermaye Dışı Nakit Arayışında Olun

Öz sermaye olmayan nakit kaynakları bu süreçte özellikle araştırın. Devlet yardımı alabilmenin yollarını mutlaka öğrenin ve hızlıca süreci başlatın. Özellikle startuplara ve küçük işletmelere yardımcı olmak için uygulamaya konulan bazı teşvik programlarını keşfetmeye çalışın. Aniden yaşanabilecek bir krize karşı, kısa vadeli anlaşmalar yapmaktan korkmayın. Hayatta kalabilmek için nakit kaynaklara ulaşabilme konusunda yaratıcı olmaya çalışın.

Tetikte Olun

Her şeyin bir sonu olduğu gibi, pandeminin de elbette bir sonu olacaktır. Covid-19 salgını geride kaldığında, ülke ekonomisinin hangi seviyede olacağını şimdiden kestirebilmek zor. Fakat şirketiniz bu süreci minimum zararla atlatabilirse, ilerleyen dönemde çok büyük fırsatlarla karşılaşacağınızdan eminiz. Pandemi sonrası fırsatları, pandemi krizi fırsatlarından da büyük olacak gibi görünüyor. Bu yüzden tetikte ve hazır olmayı unutmayın.

    DİA'yı ücretsiz denemek veya detaylı bilgi almak için hemen formu doldurun!
    Kişisel Verilerin İşlenmesi Hakkında Aydınlatma metnini okudum.
    Kampanyalar ve yeniliklerden haberdar olmak için tarafıma e-posta yoluyla ticari elektronik ileti gönderilmesini kabul ediyorum.

    ilgilenebileceğiniz diğer yazılarımız

    Bir cevap yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmaz.

    You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    *

    BİLGİ AL