E-Fatura Zorunluluğunuz Olup Olmadığını Hemen Öğrenin!

Marka cinsiyeti, bir markanın logosuyla, reklam faaliyetleriyle, ürünleriyle, tercih ettiği sosyal sorumluluk projeleriyle ve öne çıkardığı şirket yüzleriyle oluşturduğu sembolik cinsiyeti olarak tanımlanabilir. Peki, marka cinsiyetini belirleyen unsurlar nelerdir? Marka cinsiyeti neden önemlidir?

Bilindiği üzere her pazarlama sürecinin başrolü markadır. Marka ne kadar bilinirse, pazarlama faaliyetleri de o kadar başarılı olur. Markalar, logolarıyla, pazarlama faaliyetleriyle ve ürünleriyle var olurlar. Bu saydığımız etkenler zaman içerisinde sürekli değişiklik gösterir. Dolayısıyla markalar değişir, gelişir yani canlılardır.

Her markanın kendisine ait bir kimliği bulunur. Bu kimliğin bilinirliği, değeri ve gücü olduğu gibi, cinsiyeti de vardır. Araştırmalar markaların algılanan cinsiyetleri olduğunu doğruluyor. Örneğin yapılan bir araştırmada Samsung, Huawei, HTC, Vodafone, Arçelik, Vestel gibi markalar feminen ağırlıktayken, Apple, Sony, Turkcell, Beko, Bosch gibi markalar maskülen ağırlıkta yer alıyor.

Yukarıda yer alan markalar, pazarlama faaliyetleri ve yılların getirdiği algılar sayesinde tüketiciler tarafından feminen ya da maskülen markalar olarak tanımlanmaktadır.

Eğer bir marka, tüketicileri tarafından algılanan marka cinsiyetini değiştirmek isterse, reklamlarını, söylemlerini, ürün yapısını, sloganlarını ve reklamlarında oynattıkları ünlüleri değiştirmek zorunda kalırlar.

Marka Cinsiyeti Örnekleri

Türk televizyonlarda bariz şekilde feminen ya da maskülen olarak değerlendirilebilecek reklam örnekleri bulunmaktadır. Bunlardan en barizleri Nil Karaibrahimgil’in oynadığı Penti reklamı (Feminen) ya da Regal yerine ünlü markayı seçenlerin takım elbiseli bir adamdan tokat yediği Regal reklamları (Maskülen) örnek gösterilebilir. Yine bir zamanların meşhur “Benim babam Toyota gibi adam” reklamı da, maskülen marka cinsiyetinin güzel örneklerindendir. Reklamda marka, ideal bir aile babasıyla özdeşleştirilmiştir.

Marka Cinsiyeti Nasıl Oluşur?

Marka cinsiyeti kavramı hem Türkiye’de hem de dünyada henüz yeteri kadar öne çıkmış durumda değil. Şirketler halen pazarlama faaliyetlerini yürütürken marka cinsiyetini dikkate almıyorlar. Elbette bunun aksini gösterecek örnekler muhakkak vardır. Ancak dediğimiz gibi, henüz marka cinsiyeti yeteri kadar dikkate alınmıyor.

Bu yüzden “marka cinsiyeti nasıl oluşur” sorusuyla, “marka cinsiyetleri nasıl oluşuyor” sorularının cevapları farklılık taşıyor. Çünkü, marka cinsiyeti oluşturmak ve bu cinsiyeti belirlemek belli bir strateji izlemeyi gerektiriyor. Bu stratejiler bütünü, marka cinsiyeti nasıl oluşur sorusunu yanıtlıyor.

Öte yandan marka cinsiyetleri, belli bir strateji izlemeden yapılan reklam faaliyetleriyle kendi kendisine oluşuyor. Bu da şu an için marka cinsiyetleri nasıl oluşuyor sorusunu yanıtlıyor. Ancak gelecekte bu böyle olmaya devam etmeyecek. Çünkü markalar, reklam stratejileriyle toplum algısında istedikleri marka cinsiyetini yaratabiliyorlar.

Peki, dünyada marka cinsiyetini net bir şekilde belirlemek isteyen şirketler, hangi yolları izliyorlar?

  • Öncelikle her yönüyle bir strateji belirleniyor.
  • Bu strateji belli başlı parçalara ayrılıyor ve farklı yollardan süreç başlatılıyor.
  • Reklamlarda kullanılan dil özenle belirleniyor.
  • Marka cinsiyeti algısını belirleyecek ünlüler reklamlarda oynatılıyor.
  • Ürün ya da hizmetin yapısı, daha feminen ya da daha maskülen hale getiriliyor.
  • Markanın öne çıkan, röportajlar veren yöneticilerinin cinsiyetine dikkat ediliyor.

Marka Cinsiyeti Neye Yarar?

Aslında marka cinsiyeti neye yarar sorusunun yanıtı oldukça basit. Eğer bir şirket, belli bir hedef kitleye sahipse, yani hedef kitlesinin erkek yoğunluklu veya kadın yoğunluklu olduğunu belirlemişse, marka cinsiyeti yaratmaktan çekinmez. Aksine markayı feminen veya maskülen olarak öne çıkarmak, satışlarını artırmayı sağlar.

Örneğin bir tıraş bıçağı markası, maskülen bir marka cinsiyeti yaratmak ister. Çünkü hedef kitlesi erkeklerden oluşur.

Ürün Cinsiyeti Nedir? Marka Cinsiyetinden Farkları Nelerdir?

Elbette her zaman markalar direkt olarak marka cinsiyeti yaratmak istemeyebilir. Bunun en büyük örneğini şampuan firmaları oluşturmaktadır. Çünkü çıkardıkları bir ürün kadınlar için saç kremi olabilirken, diğer bir ürün erkekler için kepeği önleyici şampuan olabilir. Her iki ürün için de ayrı bir reklam stratejisi belirlerler. Kadınlar için olan üründe ünlü bir kadın oyuncu oynayabilirken, erkekler için olan üründe dünyaca ünlü bir futbolcu oynayabilir. Böylece ürün bazlı cinsiyet algısı yoğun şekilde oluşturulabilir.

Sonuç

Marka cinsiyeti genel olarak logo, logo renkleri, reklam faaliyetleri ve marka diliyle belirleniyor. Henüz dünya genelinde yaygınlaşmamış ve pazarlama departmanlarının stratejileri arasına yoğun olarak girmemiş olsa da, ilerleyen yıllarda kendisinden çok daha fazla söz ettireceğe benziyor.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut ERP programı DİA hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıda yer alan formu doldurun, sizi en kısa sürede arayalım!

    DİA'yı ücretsiz denemek veya detaylı bilgi almak için hemen formu doldurun!
    DİA'yı Nereden Duydunuz?

    ilgilenebileceğiniz diğer yazılarımız

    Bir cevap yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmaz.

    You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    *

    BİLGİ AL