ileti yonetim sistemi iys nedir

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir?

Yiğit Nail Çiğdem Pazarlama

Ticaret Bakanlığı, SMS, arama ve e-posta gibi rahatsız edici iletilerden rahatsız olan vatandaşlar için İleti Yönetim Sistemi (İYS) uygulamasını yayına aldı. Peki, istenmeyen SMS’ler, aramalar ve e-postalar nasıl engellenir? İYS hakkında tüm merak edilenler bu yazıda.

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nasıl Kullanılır?

İYS ile tüm vatandaşlar ticari elektronik ileti alma süreçlerini kolayca yönetebiliyorlar. İleti onayından, reddetme hakkına kadar birçok şeyin kontrol edilebildiği sistemde, şikayette bulunma seçenekleri de bulunuyor.

Elbette bu sistem yalnızca vatandaşlar için değil. Asıl görevi, hizmet sağlayıcıların pazarlama iletişim faaliyetlerini yürütmek kullandıkları listeleri de yönetmektir. Yani hizmet sağlayıcılar bu sistemi, SMS, e-posta ve çağrı gönderecekleri kişi listelerini yönetmek için kullanırlar. Elbette bu kişi listelerine alıcılar tarafından onay verilmiş olması gerekir. Zaten sistem hizmet sağlayıcılara, sadece onay veren kişilerin bilgilerini kullanmaya imkan tanır.

Vatandaşların İYS’ye kayıt olması oldukça kolay. İYS’nin resmi sitesine girerek ya da E-Devlet üzerinden giriş yaparak sistemi görüntülemek mümkün. Daha sonra her vatandaş, iletişim bilgilerinin hangi hizmet sağlayıcılarla paylaşıldığını, hangi hizmet sağlayıcılara onay verip vermediğini görüntüleyip, düzenleyebiliyor. Sistem genel bir ret/onay tarzından ziyade, daha düzenlenebilir bir yapı sunuyor. Örneğin bir vatandaş bir hizmet sağlayıcıdan SMS almayı kapatabilirken, telefonla aramayı açık bırakabiliyor.

Ticari Elektronik İletinin Kapsamı

Hizmet sağlayıcıların ticari elektronik ileti olarak kullandıkları pazarlama araçları aşağıdakilerden oluşmaktadır:

  • Telefon aramaları
  • Faks
  • Otomatik arama
  • Akıllı ses kaydedici sistemler
  • Elektronik posta
  • Kısa mesaj (SMS)

İleti Yönetim Sistemi’nin Amacı Nedir?

İYS’nin temel amacı, bütün ticari elektronik ileti izinlerinin ve hem vatandaşların hem hizmet sağlayıcıların iletişim adreslerinin ulusal bir veri merkezinde saklanmasıdır. Böylece ulusal veri güvenliği sağlanmış olacaktır. Diğer amaçlar ise aşağıdakilerden oluşmaktadır:

Alıcılar

  • Verilen izinleri görebilme, reddetme veya onaylama imkanı
  • İzinleri olmadan gelen gönderimleri şikayet edebilme
  • İstenildiği zaman izinleri iptal edebilme
  • Hangi hizmet sağlayıcıya hangi izinlerin (Telefon, SMS, e-posta gibi) verileceğini tek bir platform üzerinden düzenleyebilme
  • Farkında olmadan kayıt olunan hizmet sağlayıcılar kişiyi listelerine eklediğinde alıcıya bildirim gelmesi

Hizmet Sağlayıcılar

  • Arama, mesaj gönderme ve elektronik posta gibi çeşitli türlerde izinleri yönetebilme
  • Alınmış tüm izinleri güvenli bir alanda saklayabilme
  • Alınan tüm izinleri ve ret bildirimlerini tek bir web arayüzünden teknik entegrasyon içerisinde yönetebilme
  • İzinleri kanallara ayırabilme ve günlük onay, ret bildirimlerini raporlayabilme

Kamu Kuruluşları

  • İleti şikayetlerini ve şikayet konularını görüntüleyebilme
  • Bütün izinleri zaman damgası ile kaydetme ve güvenli saklama
  • Vatandaşlara hizmeti web sitesi, çağrı merkezi ve kısa mesaj yollarıyla verebilme
  • Denetleme görevlerini çok daha hızlı ve hatasız yapabilme

İYS’ye Kayıt Zorunlu mu? Cezası Ne Kadar?

Telefonla arama, SMS ya da e-posta gibi yollarla ticari elektronik ileti gönderecek gerçek veya tüzel kişilerin İYS’ye kayıt olması zorunludur.

Ceza koşulları gönderilen ticari elektronik iletiye ve alıcı sayısına göre farklılıklar taşır. Alıcı onayı olmadan yapılan gönderimlerde, 2 bin TL ile 10 bin TL aralığında cezalar bulunur. Dahası, bir alıcı ret bildirimi yaptıktan sonra ileti almaya devam ederse 30 bin TL’ye kadar cezalar bulunmaktadır. Ret vermiş alıcılardan oluşan bir toplu gönderim yapılması halinde bu cezalar 10 katına kadar yükselebilmektedir.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı muhasebe programı / ERP yazılımı DİA hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıda yer alan formu kolayca doldurun ve sizi arayalım.