Yeni bir girişimin yatırımcı arayışına girmeden önce, onların nelerle ilgilendiklerini bilmeleri gerekiyor. İşte yatırımcıları girişiminize çekmenin yolları…

Kabul etmek gerekir ki yeni bir iş kurmak oldukça maliyetli olabiliyor. Sadece az sayıda girişimci dışarıdan yatırım almadan istediği adımları atabiliyor. Bu yüzden büyümek isteyen yeni girişimciler, önce yatırımcıların beklentilerini iyi anlamalılardır.

Girişimcilerin ilk olarak yatırımcılarla borç verenler arasındaki farkı iyi anlamaları gerekiyor. Borç verenler, bu parayı işletmenize yatırım yapmak amacıyla vermezler. Daha sonra faiziyle geri almayı amaçlarlar. Yatırımcılar ise, belli bir para karşılığında işletmenizin mülkiyetine ortak olurlar. Bu yüzden yatırımcılar, atacağınız büyük adımlar öncesinde kendilerinden onay almanızı veya bağımsız bir yönetim kurulu oluşturmanızı isteyebilirler.

Yatırımcılar yeni girişimler için inanılmaz faydalı olabilirler. Birincisi, kredi gibi her ay düzenli geri ödeme beklemezler. İkincisi, bir yatırımcı aynı zamanda iyi bir tavsiye veren olabilir. Güçlü bir yatırımcının tecrübelerinden faydalanmak çok önemlidir. Üçüncüsü, sizin belki de yıllarca kuramayacağınız iş ağına sahip olurlar. Size yatırım yaptıkları için de, bu iş ağı ile sizi tanıştırmaktan mutluluk duyarlar.

Peki, girişiminize yeni bir yatırımcıyı nasıl çekersiniz? Onların bir işe yatırım yapmalarını sağlayan unsurlar nelerdir?

Yatırımcı Çekmek İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

Yeni bir girişime yatırımcı çekmenin en önemli yolu, yatırımcıya parasının fazlasıyla geri döneceğini gösterebilmektir. Yatırımcılar daha sonra çok daha fazla para kazanabilmek için yatırım yaparlar. Eğer bir yatırımcıya sonradan parasını fazlasıyla geri alacağını gösterebiliyorsanız, aslında bu işin yüzde 90’lık kısmını tamamlamışsınız demektir.

Elbette her yatırımcı para kazanmak ister. Zor olan ise, her yatırımcıyı kendi ilgi alanlarına göre nasıl cezbedeceğinizi bilmenizdir. Unutmayın, yatırımcı da olsa maddi veriler dışında ilgilerini çeken kriterler mutlaka vardır. Hatta bazı yatırımcılar içgüdüleriyle hareket etmeyi çok severler.

Eksiksiz Bir Plan

Bir yatırımcının ilk inceleyeceği kriterlerin başında, eksiksiz bir iş planının olup olmadığıdır. Bu yüzden yeni girişimcilerin hem güçlü bir iş planı hem de yıllara göre belirlenmiş hedefleri olmalıdır. Elbette bu plan yatırımcı tarafından değerlendirilebilir ve belli başlı talepler gelebilir.

Yeni girişimciler bu süreçte uzmanlardan destek alabilirler. Kuruluş döneminde yapılacak iyi bir iş planı ilerleyen dönemlerde ciddi yatırımcıların ilgisini çekeceğinden, yolun başında bu işe bir bütçe ayırmak mantıklı olacaktır.

Güçlü bir iş planı, yatırımcılara işinizde ciddi olduğunuzu ve hedefinizin para kazanmak olduğunu gösterir. İş planı her ne kadar bir yatırımcıyı tek başına ikna edemeyecek olsa da, iş planı olmayan bir girişimin yatırım alması oldukça zordur. Genel olarak bir iş planı şunları içermelidir:

  • Hedeflenen pazar ve bu pazarın neden hedeflendiğini anlatan veriler
  • Verilere dayalı finansal projeksiyonlar
  • Verilerle satış kanalları ve bu kanalların neden başarılı olacağının anlatılması
  • Pazarlama planları ve hedefleri
  • Ürün veya hizmet için rekabet analizi
  • Girişimin ne zaman yüksek kârlar elde edeceğini gösteren zaman çizelgeleri
  • Potansiyel engeller ve bu engellerle başa çıkma planları

Güçlü Veriler Sunmak

Eğer girişiminiz şu ana kadar iyi finansal verilerle ayakta kalmayı başardıysa, bunu yatırımcılara göstermeniz gerekir. Öbür taraftan henüz çok daha yeni kurulmuş bir girişimseniz, gelecek hedeflerinizi ve finansal beklentilerinizi verilerle yatırımcılara sunmalısınız.

Eşsiz Fikirlerden Bahsetmek

Hem yatırımcılar hem de kamuoyu “yenilikçi ve yeni” sözlerinden hoşlanırlar. Bu yüzden pazarın doyduğu ürünlerden ziyade, girişiminizi öne çıkaran eşsiz fikirlerinizi yatırımcılarla paylaşın.

Ürünün mutlaka yeni ve eşsiz olmasına gerek yok. Ancak o ürün veya hizmete eşsiz bir özellik katmalısınız. En azından böyle pazarlamalısınız. Yatırımcıya o ürün veya hizmetin diğerlerinden farklarını anlatın. Bu aynı zamanda sizin rekabet avantajınızdır.

Girişiminizin Hikayesi

Yatırımcılar sürekli verilerle dolu sunumları dinliyorlar. Onlara farklı ve dikkat çekici bir sunum hazırlayın. Benzer ürün veya hizmeti, benzer verilerle sunan iki girişimciden birinin seçilmesi gerektiğinde yatırımcının karar vermesini sağlayan unsur hikayedir.

İşinizi hikayeleştirmeli ve yatırımcıya öyle anlatmalısınız. Bu girişimi kurarken sizi motive eden konu neydi? Girişiminizi nereye ve neden götürmek istiyorsunuz? Girişiminiz insanlığın hangi ihtiyacını karşılayacak? Sizi özel kılan nedir?

Girişiminizin insani duygulara hitap eden bir hikayesinin olması, pek çok yatırımcının ilgisini çekecektir.

İşe Hazır Olmak

Her girişimin gelecekte yapmayı planladığı iş fikirleri vardır. Ne yazık ki birçoğu bu fikirleri gerçeğe dönüştürebilecek güce sahip değildir. Yatırımcılarınıza sadece konuşmaya değil, yürümeye de hazır olduğunuzu gösterin.

Eğer tüm temel bileşenlerin yerinde olduğunu gösterebilirseniz, yatırımcıların ilgisini çekeceksinizdir. Çünkü yatırımlarının geri dönüşünü er ya da geç alacaklarını bileceklerdir.

Örneğin pazar araştırmanızı yapmış bir şekilde yatırımcının karşısına çıkmak büyük fark yaratacaktır.

Yatırımcıya Dürüst ve Açık Olmak

Yatırımcılar, girişimcilere para verip kenara çekilmezler. Paranın geri dönüşü için her zaman girişimi takip etmek isterler. Bu yüzden onlara, yatırıma neden ihtiyacınızın olduğunu ve bu parayla tam olarak ne yapacağınızı açık ve dürüst şekilde aktarmalısınız. Ayrıca yatırımcıya paranın ne zaman geri döneceğini de bildirmelisiniz. Bunu iş planınızın bir parçası yapabilirsiniz.

Öte yandan yatırımcılar her zaman bir çıkış stratejisi arayacaklardır. Onlara yatırımdan çıkmak istediklerinde hangi şartları sunacağınızı önceden bildirmelisiniz. Mülkiyeti geri mi alacaksınız, yoksa başka bir yatırımcıya satabilirler mi? İstedikleri zaman çıkış yapabileceklerini bilmek, yatırımcılara güven verir.

Net Bir Yatırım Yapısı

Bir girişime yatırım yapmanın yasal yolları vardır ve yatırımcılar bu yolları girişimcinin çoktan biliyor olduğunu görmek isterler. Bu yüzden girişimin yatırıma açık bir yapıda olduğundan emin olun. Yatırım sürecinde herhangi bir yasal problem çıkmamalı. Ayrıca yatırımın nasıl işleyeceği konusunda net bir planınız olmalıdır.

Girişiminizin tüm sahiplerini ve haklarını açıkça ortaya koyan bir hissedarlar sözleşmesi veya şirket tüzüğü oluşturabilirsiniz. Böylece mal sahiplerinin hak ve yükümlülükleri, mal sahibi satmak istediğinde ne olacağı, lider değişikliği durumunda neler yaşanacağı gibi tüm yasal süreçler önceden belli olur. Aynı şekilde yatırımcılar temettü alacaklar mı yoksa zaman içinde hisse değerleri mi yükselecek bilmeliler.

Yatırımcılar zaman içerisinde daha düşük bir fiyata daha büyük hisseler isteyebilirler. Ayrıca hissedarlık sözleşmesinde düzeltmeler veya ilaveler isteyebilirler. İşin püf noktası tüm bunlara önceden hazırlıklı olmaktır. Bunun da yolu, net bir yatırım yapısı hazırlamaktan geçer. Avukatlar gibi uzmanlardan bu süreçte destek alın. Unutmayın, tümüyle yatırımcıların kontrolüne geçen başarılı bir girişimin sahibi olmak istemezsiniz…

Sonuç

Yatırımcılar para kazanma isteğiyle sizinle görüşüyorlar. Bunu asla aklınızdan çıkarmayın. Onlara tam da bunun için var olduğunuzu ve diğer fırsatlardan daha iyi olduğunuzu göstermelisiniz. Başarılı olmanın yolu hazırlıklı olmaktan geçiyor. İş planınız tabiri caizse su geçirmez, hikayeniz ilgi çekici, yatırım süreçleri önceden planlanmış olmalıdır. Her zaman potansiyel yatırımcılara geleceği düşündüğünüzü gösterin. Çünkü yatırımcıların bir numaralı endişesi yarındır.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı ERP programı olan DİA, yeni girişimcilerin yanında olmaya devam ediyor. Bir girişimin muhasebeden, stok yönetimine, üretimden, e-belge ihtiyaçlarına kadar hemen hemen tüm yönetimsel ihtiyaçlarını karşılayabilen DİA hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıda yer alan formu doldurun, sizi arayalım!

    DİA'yı ücretsiz denemek veya detaylı bilgi almak için hemen formu doldurun!
    DİA'yı Nereden Duydunuz?


    ilgilenebileceğiniz diğer yazılarımız


    Bir cevap yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmaz.

    You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    *

    BİLGİ AL