E-İhracat Faturası Nasıl Kesilir, Nelere Dikkat Edilmelidir?

E-İhracat Faturası Nasıl Kesilir?

Yiğit Nail Çiğdem Muhasebe

Son dönemlerin yükselişte olan ticaret yöntemi e-ihracat, hem süreçleri hem de fatura düzenleme formatı açısından halen çok sayıda firma için yeni kabul ediliyor. Şirketler, faaliyet alanlarını büyütmek adına kendi bulundukları ülkelerin dışına da ticaret yapmayı amaçlıyor. Bunu yapabilmenin de en kolay yolu, e-ihracat faaliyetleri yürütmek. Belli başlı online mecralar yardımıyla sınır ötesi hedef kitlelerine ulaşmaya çalışan şirketler, fatura kesme gibi işlemleri yaparken birtakım prosedürleri uygulamak zorunda kalıyor. Bu da akıllara e-ihracat faturası nasıl kesilir sorusunu getiriyor.

E-ihracat, halen çok sayıda şirket için soru işaretleriyle dolu… Özellikle e-ihracat faturası kesimi gibi konularda eksiklikler çok fazla. Bunun için firmaların, e-ihracat fatura düzenleme formatı hakkında bilgi sahibi olması gerekiyor. Gelir İdaresi Başkanlığı konuyla ilgili olarak detaylı bilgilendirmelere sahip. Ancak bu bilgilendirmelere ulaşma konusunda şirketler problem yaşayabiliyor. Bu yazımızda e-ihracat faturası kesme konusunda akıllara gelen tüm soruları yanıtlamaya çalışacağız.

E-İhracat Faturası Nedir?

E-ihracat faturası, ülke sınırlarının dışına ihracat yapan şirketlerin uygulaması gereken resmi bir prosedürdür. Alınacak ödemelerle ilgili olarak düzenlenen bu fatura, e-fatura mükellefleri için zorunludur. Fakat bu fatura düzenleme işleminin de belli başlı kriterler bulunmaktadır. Örnek vermek gerekirse, gümrük çıkış beyannamesi düzenlenmesi gerektiğinde e-ihracat faturası olarak kesilmesi şarttır. Fakat gerçekleştirilen ihracat, mikro ihracat kapsamında değerlendiriliyorsa ya da gümrük çıkış beyannamesi ekinde bulunmayan ürünler için yapılmışsa fatura kesilmiyor. Bu yüzden bu noktada gümrük çıkış beyannamesi düzenlemesine bakılması gerekiyor. Limitet şirketler, şahıs şirketleri, anonim şirketler ve gerçek şirketler e-ihracat faturalaması yapabiliyorlar.

E-İhracat Faturasının İşlemleri

E-ihracatla ilgilenen şirketlerin akıllarına ilk gelen soru, e-ihracat faturası nasıl düzenlenir sorusudur. E-ihracat faturalarını Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılmış düzenlemeler ışığında ve uyumlu yazılımlar sayesinde kolayca hazırlamak mümkün. Ticari faaliyetlerde faturaların dijital mecrada oluşturulabilmesi nedeniyle e-ihracat faturası alıcısının olduğu bölüme bakanlığın ismi yazılmaktadır.

Mali mühür başvurusu yapan mükellefler veya şirketler, e-ihracat faturaları için de aslında ilk adımı atmış olurlar. Mali mühür onayı alan mükellef, Gelir İdaresi Başkanlığına internet sitesi üzerinden başvuru yapıyor. Başvuru sürecinde birtakım entegrasyon sistemlerinden faydalanılabiliyor. Bu sistemler sayesinde mali mühür ile imzalar atılabiliyor. Hesap aktivasyonu yapıldıktan sonra, e-ihracat faturalandırma yetkisi alınmış oluyor.

E-İhracat Faturası Keserken Dikkat Edilmesi Gerekenler

E-ihracat faturası kesmek isteyen şirketlerin dikkate alması gereken birtakım noktalar bulunmaktadır.

  • E-fatura mükelleflerinin, e-ihracat faturalarını e-fatura olarak düzenlemeleri şarttır.
  • E-ihracat faturaları KDV’siz olarak düzenlenmelidir.
  • Bedelsiz ihracatlarda ürün çıkışı için hazırlanacak e-ihracat faturası, gümrük beyannamesine göre hazırlanır.
  • E-arşiv mükellefleri, eğer bir hizmetin ihracatını gerçekleştiriyorlarsa e-arşiv faturası yeterli olur. E-arşiv kullanmayanlar basılı olarak fatura kesebilirler.
  • E-ihracat faturalarında mal ya da hizmetin tanımının net bir şekilde yapılması gerekmektedir.
  • E-ihracat faturaları her dilden düzenlenebilmektedir.
  • Gümrük beyannamesindeki bilgilerle faturadaki bilgilerin aynı olması gerekir.
  • Gümrük beyannamesindeki bilgilerle faturadaki bilgilerin uyumsuz olması, ihracat sürecinin durmasına neden olabilir.
  • Serbest bölge alıcıları e-fatura mükellefi olmaları halinde, alıcıya fatura gönderirken bunu dijital ortamdan gerçekleştirmelidir.
  • Proforma faturalar gerçek fatura olarak kabul edilmez. Bu yüzden e-fatura olarak düzenlenmesi mümkün değildir.
  • Mikro ihracat kapsamına giren kargo şirketleri ile mal gönderimi yapan şirketler, e-fatura kesmezler. Böyle ticaretlerde matbu fatura hazırlanmalıdır.
  • E-ihracat kabul kapsamına giren mikro ihracatlar, Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı ile düzenlenmelidir.
  • E-ihracat faturasının iptal edilmesi halinde, satış iptali hakkında düzenlemeler yapılmalıdır. Satış iptalinin saati ve tarihi, iadesi yapılan hizmet ya da ürüne dair bilgiler ve KDV işlemleri için gereken prosedürler dikkate alınmalıdır.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı ERP programı DİA’da tüm dış ticaret işlemlerinizi muhasebe, stok, üretim gibi süreçlerinize entegre bir şekilde yürütebilirsiniz.

Bilgi için formu doldurun sizi arayalım: