e ticaret

Şirket Kurmadan E-Ticaret Yapılır mı?

Editör Girişimcilik

Elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret, 1995 yılından sonra internet kullanımının yaygınlaşmasıyla ortaya çıkan ticaretin elektronik ortamda yapılmasına denir. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslimat olmak üzere üç aşamada gerçekleşir.

Elektronik ticaretin araçları, birbirleriyle ticaret yapanların ticari işlemlerini kolaylaştıran telefon, faks, bilgisayar, elektronik ödeme ve para transfer sistemleri, elektronik veri değişimi sistemleri İnternet gibi teknolojik sistemlerdir. EDI, ticaret yapan iki kuruluş arasında, insan faktörü olmaksızın bilgisayar ağları aracılığı ile belge ve bilgi değişimini sağlayan bir sistem olarak elektronik ticaretin en önemli araçlarından biridir. Elektronik ticaret açısından en etkin araç olarak kabul edilen internet teknolojileri ses, görüntü ve yazılı metni aynı anda, daha hızlı ve güvenli bir şekilde ilettiğinden, İnternet üzerinden yapılan bu işlemlerin maliyeti diğer araçlara oranla daha hesaplıdır.

2000 yılından başlayarak geleneksel pazarlama yöntemlerine, internet olanaklarını da ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir kitleye satış yapabilmenin ötesine geçerek, üretkenliği ve yaratıcılığı arttıran küresel e-ticaret ağalarını güçlendirmeye başladı. Bu ağa ve bağlantıların güçlenmesinin asıl nedenlerinden biri de internet üzerinden işlemlerin düşük maliyetli ve daha hızlı ve güvenilir olmasıdır.

Bununla birlikte, teknolojinin gelişmesi ve bilgi teknoloji kullanıcılarının artması şirketlerde artık reklamcılıkta da internete önem veriyor. internet sayesinde normal koşullarda ortalama 10 yıl alan markalaşma süreci, elektronik ticaretle 2 yıla indirgenmiş durumda.

Etkisi küresel olan internet ekonomisi, ticareti etkilediği gibi siyaseti de bir hayli etkilemektedir. Dünya çapında, iş dünyasının önde gelenleri kendi şirketlerinin ayakta kalma ve rekabet edebilme yetilerinde internetin oynadığı rolü kabul etmektedir. Bütün bunlar şirketlerin, yeni ekonomide rekabet edebilmek için internetin gücünden yararlanma gereğini ortaya çıkarmıştır.

Elektronik Ticaret Nedir?

Elektronik ticaret; mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılması anlamına gelmektedir. İnternetin hızla yaygınlaşması, elektronik ticareti, ticari işlemlerin yürütülmesinde yeni ve çok etkili bir araç haline getirmiştir.

Elektronik ticaret, tüm dünyada ticaretin serbestleştirilmesi eğilimi ile birlikte, son on yılda yaşanan ve bilgi iletişimini kolaylaştıran teknolojik gelişmeler sonucu ortaya çıkmıştır. Yeni ekonominin ortaya çıkışıyla dünya ekonomisindeki rekabet hatrı sayılır bir biçimde artmıştır. Geleneksel pazarlama yöntemlerine, internet olanaklarını da ekleyen kuruluşlar, sadece belirli bir kitleye satış yapabilmenin ötesine geçip, üretkenliği ve yaratıcılığı arttıran küresel e-ticaret bağlantıları kurma noktasına gelmiştir.

Eskiden birçok şirket; televizyon, gazete, radyo gibi araçları kullanarak potansiyel müşterilerine ulaşmaya uğraşırken, bugün bunlardan daha etkin ve ölçülebilir olan internet üzerinden tüm işlerini yapabiliyor. Geçmişte hedef kitlesine kısıtlı yollarla ulaşabilen şirketler, bugün 50’yi bulan farklı e-pazarlama yöntemiyle daha çok müşteriye daha kısa zamanda ulaşabiliyor. Üstelik bu yöntemler ya tümüyle ücretsiz ya da sıfıra yakın bir bütçeyle yapılabiliyor.

İnternet ve E-Ticaret

Günümüzde, açık bilgisayar ağı olan internet, elektronik ticaret için daha uygun bir yapıdadır. İnternet aracılığıyla, artık kapalı yapıdan açık yapıya geçerek küreselleşen ağların getireceği birçok avantajdan yararlanılır. Bu da özellikle KOBİ’lerin yani küçük ve orta ölçekli işletmelerin dünya ticaretinde daha fazla yer almalarına olanak tanır.

Elektronik ticaret, özellikle KOBİ’ler için çok uygun bir ticaret türüdür. Elektronik ticaret, ürün seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde ödenerek teslim alınmasına imkan verir. Potansiyel tüketicilerin dünyanın her yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni üreticilerin dünya pazarlarına girmelerini sağlar.

Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin artmasına ve tüm ticari işlemlerde ki maliyetin düşmesine sebep olur. Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ’leri geleneksel ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabilir.

E-ticaretin öne çıkmasını sağlayan unsurlar arasında; e-ticaretin, şirket ile hedef kitlesi arasındaki doğrudan ilişki sağlaması, pazarlamacılara istedikleri bilgileri sunması, hızlı ve düşük maliyetli olması ve tüm bunların elektronik ortamda yapılıyor olması gösterilebilir. Bir başka avantaj ise dağıtımda kolaylık ve ucuzluk, tüketici ile daha rahat etkileşim, anında geri dönüş, dikkat çekicilik, küresel pazarla tanışma, 24 saat hizmet ve anında satış yer alır.

Şirket Kurmadan E-Ticaret Nasıl Yapılır?

Günümüzde e-ticaret giderek daha da yaygın hale geliyor. Bu ticaret türünü sadece şirket sahibi olup, markasını daha da büyütmek isteyenler değil, aynı zamanda ek gelir sağlamak isteyen insanlar da kullanıyor. Ticaret yapmak istiyorsanız yapmanız gereken ilk iş bir şirket kurmak. Şirket kurduğunuz zaman vergi mükellefi olarak devlete yıllık geliriniz üzerinden bir vergi ödemesi yapmak zorundasınız. E-ticareti iş olarak değil de ek gelir olarak yapmak isteyen insanlar da şirket kurma gibi süreçlere girmeden online olarak satış yapmak istiyor. 

Şirket Kurmadan E-Ticaret

Satışını yaptığınız her ürün ister fiziksel olarak ister internet aracılığıyla satışını yapın vergiye tabi olarak bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz. E-ticaret yaparak marka kurmak ve bu markadan bir gelir kazanmak istiyorsanız da yasal olarak bir şirket açmanız gerekiyor.

Devlet tarafından e-ticareti ek gelir olarak yapmak isteyen ve bundan büyük paralar kazanmayan kişilere sağladığı kolaylıklarda bulunuyor. Şirket kurmadan e-ticaret yapmayı düşünüyorsanız evinizde sanayi tipi veya seri üretim yapabilen makine ve alet kullanmadan yaptığınız ürünleri internet üzerinden satabilirsiniz.

Böyle bir durumda, dikkat etmeniz gereken yıl içinde gerçekleştirilen satış tutarının ilgili yıl içinde geçerli olan asgari ücretin yıllık brüt tutarını aşmaması gerektiği. Eğer bu kurala uyuyorsanız şirket kurmadan e-ticaret yapabilirsiniz. Ayrıca yıllık geliriniz asgari ücretin yıllık brüt tutarının altındaysa vergi muafiyetinde de yararlanabilirsiniz. Kısacası, seri üretim bir ürün satışı yapmayacaksanız ilk aşamada şirket kurma zorunluluğunuz bulunmuyor. Bu da size işinizi daha basit şekilde denemek ve büyütmek için bir fırsat yaratıyor.

Ek Gelir Olarak E-Ticaret Yapmak

Ek gelir isteyen insanlar için şirket kurmadan satış yapabilecekleri bazı pazaryerleri bulunmaktadır. Ülkemizde bunlardan en yaygın olarak kullanılanları Gittigidiyor ve Amazon. Bu siteler üzerinden hem şirket hesabı hem de bireysel hesap açarak satış yapabilirsiniz.

Şirket hesabı açarsanız kazancınız üzerinden vergi vermeniz gerekiyor ancak bireysel olarak hesap açıp satış yapmaya başladığınızda herhangi bir vergi ödemenize gerek kalmaz. Kendi ürettiğiniz el yapımı ürünlerinizin bu siteler üzerinden satışını yapabilirsiniz.

Ayrıca Zebramo gibi genellikle ikinci el ürünlerin satıldığı siteler üzerinden de satış yapabilirsiniz. Eğer Trendyol, Hepsiburada ve N11 gibi sitelerde bir mağaza açmak ve ürünlerinizi satmak istiyorsanız bunun için bir şirket kurmanız gerekiyor. Bu sitelerde satış yaptığınız zaman kazandığınız gelir üzerinden bir vergi ödemesi yapmak zorundasınız. Eğer yasal olarak bir ticaret şirketiniz bulunuyor ve vergi mükellefiyseniz bu sitelerde mağaza açabilir ve ticaret gerçekleştirebilirsiniz.