kucuk isletmeler icin finansal yonetim tavsiyeleri

Küçük İşletmeler İçin Finansal Yönetim Tavsiyeleri

Yiğit Nail Çiğdem ERP

Eğitim ve organizasyon, küçük işletmelerin mali açıdan sağlıklı olmasını sağlayan iki anahtar kabul edilebilir. İşletme finansını düzgün yönetmek, istikrar ve başarı getirir.

İşletme finansını iyi yönetmek için, kendinize ödeme yaptığınızdan, kredi notunuzun iyi olduğundan, muhasebeyi takip ettiğinizden ve önceden planlı hareket ettiğinizden emin olun.

Küçük işletmeler için diğer bir önemli nokta da borç finansmanı yaratmaktır. Borç finansmanı, kontrolü daha yüksekken faizlerle uğraşmayı gerektirir. Öz sermaye finansmanında ise, faiz yoktur ama kontrolü daha zordur.

Genellikle küçük işletmeler, bir ürün üretme veya uzmanlık alanına giren bir hizmet sunma konusundaki başarısıyla öne çıkar. Ne yazık ki küçük işletmeler aynı uzmanlığı finans yönetiminde gösteremezler. Üstelik küçük işletme sahiplerinin birçoğu, finans yönetimi konusunda tecrübeli değillerdir. Bu da ürün veya hizmet ne kadar kaliteli olursa olsun işin başarısız kalmasına neden olabilir. Gelin hep beraber bir işletmeyi başarıya götüren önemli finansal alışkanlıkların neler olabileceğine bakalım…

Küçük İşletmeler İçin Finansman Yönetimi İpuçları

Bir küçük işletme sahibi olarak finansal durumunuzu kontrol altında tutmak için yapmanız gerekenleri aşağıda bulabilirsiniz:

Kendinize Ödeme Yapın

Küçük veya orta ölçekli bir işletmeyseniz (KOBİ), tüm parayı işinize ayırmanız size normal gelebilir. Ne de olsa, ekstradan yaratılan bu sermaye, işinizi büyütmede size yardımcı olabilir. Ancak dünyanın önde gelen finans profesörlerinden Alexander Lowry, küçük işletme sahiplerinin işyerlerindeki kendi rollerini göz ardı etmemelerini ve buna göre kendilerine yapmaları gereken ödemeleri aksatmamalarını tavsiye ediyor. Küçük işletme sahipleri, işleri kadar kendi mali durumlarının da iyi olmasından sorumlular.

Birçok KOBİ, özellikle başlangıçta kendi ödemelerini yapmayı ihmal eder. İşi kurup çalıştırmanın ve diğer herkesin ödemelerini yapmanın daha önemli olduğuna inanırlar. Ancak iş yürümezse, aslında kendilerine hiçbir zaman ödeme yapmamış olurlar. Unutulmamalı ki, işletme sahipleri de işin bir parçası ve başkalarına ödenen tutarlar gibi kendilerine de ödeme yapmaları gerekiyor.

Büyümeye Yatırım Yapın

Bir kenara para ayırmak ve işletmenin finansal anlamda sağlıklı ilerleyebilmesini sağlayacak fırsatları bu parayla yakalamak çok önemlidir.

Büyümeye devam etmek, yenilikler yapmak ve en önemlisi iyi çalışanlara sahip olmak isteyen işletmeler, geleceğe yatırım yapmaya istekli olduklarını göstermek zorundalar. Müşteriler, giderek artan hizmet kalitesini takdir ederler. Çalışanlar, şirkete ve kariyerlerine yatırım yapıldığını görmek isterler.

Borçlanmaktan Korkmayın

Krediler, işletme sahipleri için endişeye yol açabilir. Ancak, kredilerden elde edilen sermaye akışı olmadan, ekipman satın almaya veya ekip büyütmeye çalışan işletme sahipleri büyük zorluklarla karşılaşabilirler.

Krediler, nakit akışını arttırmak için kullanılabilir ve böylece çalışanlara / tedarikçilere zamanında ödeme yapma konusunda daha az sorunla karşılaşılır. İşletmeler için en iyi kredi, küçük işletme sahiplerinin kolayca ödeme yapabileceği şartlara ve oranlara sahip olandır.

Kredi Puanınızı Yüksek Tutun

Şirketler büyüdükçe daha fazla gayrimenkul satın almak, ek sigorta poliçeleri edinmek ve daha fazla kredi almak isteyebilir. Bu ihtiyaçların teminini kolaylaştırmak için yüksek kredi puanı çok önemlidir.

İyi bir kredi puanına sahip olmak için, kredi taksitlerinin zamanında ödenmesi çok önemlidir. Aynı zamanda sık sık kredi kullanan işletmelerin de kredi puanı yüksek olur. Bu yüzden KOBİ’lerin kolay ödeyebilecekleri kredileri sık sık çekmesi faydalı olur.

İyi Bir Faturalandırma Stratejisi Belirleyin

Her işletme sahibinin mutlaka faturalarını ve ödemelerini geciktiren müşterisi vardır. Küçük işletme finansmanını iyi yönetmek, nakit akışını yönetebilmekten geçer. Belirli müşterilerden tahsilat yapmakta zorlanan işletme sahipleri, onları nasıl faturalandıracağı konusunda yaratıcı olabilirler.

Ödenmeyen faturalara bağlı değişen nakit akışı, işletmelere çeşitli sorunlar açabilir. Eğer kronik olarak geç ödeme yapan bir müşteri varsa, tekrar tekrar arama yaparak onları rahatsız etmek yerine, erken ödeme iskontosu uygulanabilir.

Defter Takibi

Defter takibi, çok bariz bir tavsiye olsa da oldukça önemlidir. Bir muhasebeciyle çalışan küçük işletmeler, defterleri incelemek için zaman ayırmalıdır. Böylece işletme sahipleri, işletme finansına daha aşina olur ve olası mali suçların erkenden önüne geçebilir.

Muhasebeciyle çalışıyor olmak, her şeyi onun sorumluluğuna vermek anlamına gelmemelidir. Aksi halde savurgan harcamaların tespiti zorlaşabilir. Hatta zimmete para geçirme gibi suçlar bile kolayca işlenebilir.

Yatırım Getirisi (ROI) Takibi

Harcamaların ve yatırım getirisinin (ROI) ölçülmesi, küçük işletme sahiplerine hangi yatırımların mantıklı veya hangilerinin mantıksız olduğuna dair fikir verebilir.

Harcamaların her biriyle gelen yatırım getirisine odaklanmak çok önemlidir. Yatırım getirisine odaklanmamak, gereksiz yatırımların devam etmesini sağlar ve işletmelere zarar verir. Zorluklarla kazanılan paraların nereye harcandığını ve yatırımların nasıl sonuç verdiğini bilmek çok önemlidir. Eğer bir yatırımın getirisi düşükse, o yatırıma harcanan parayı azaltmak ve farklı alanlara yatırım yapmak tavsiye edilir.

Finansal Alışkanlıklar Oluşturun

Küçük işletmelerin finansal bilgilerini gözden geçirmeleri ve güncellemeler yapmak için belli bir zaman ayırmaları çok basit olsa da, dahili finansal protokoller oluşturarak finansal sağlıklarını koruyabilirler. Mali durumu takip etmek, çeşitli risklerin azalmasına yardımcı olabilir.

Küçük işletmeler genellikle zaman ve para sıkıntısı çekerler. Çünkü, düşük teknolojik yeterliliğe sahip olurlar. Ancak bu durum onların dahili bir kontrol mekanizması geliştirmesinin önüne geçmemeli. Zayıf iç kontroller, dolandırıcılığa, hırsızlığa ve hatta yasal sorunlarla karşı karşıya kalmaya kadar büyük problemler doğurabilir.

Planlı Hareket Edin

İşletmeler her zaman çeşitli problemlerle karşı karşıya kalmıştır ve kalmaya da devam edecektir. Ancak söz konusu finansal durum olduğunda, gelecek için planlı hareket çok önemlidir. Bir işletme eğer 5 hatta 10 yıl ileriye bakarak hareket etmiyorsa, rekabetin ciddi oranda gerisinde kalıyor demektir.

Bulut ERP Kullanın

Yukarıdaki tüm maddeleri kontrol altında tutmak isteyen işletmeler için nihai çözüm, iyi bir ERP yazılımı kullanmaktır. Ancak ERP yatırımı genellikle küçük işletmeler için fazla pahalı olabilir. Bu yüzden tercih edilen ERP’nin ölçeklenebilir bir yapıya sahip olması çok önemlidir.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut ERP yazılımı DİA, modüler bir yapıya sahiptir. Her işletmenin farklı ihtiyaçları vardır. DİA’nın modüler yapısı, işletmelerin sadece ihtiyaçları olan çözümlere erişebilmesini sağlamaktadır. Böylece ihtiyaç duyulmayan modüllere gereksiz yere para ödemek zorunda kalmazlar.

Küçük işletmeler ERP yatırımındaki bir diğer problem de donanım yetersizliğidir. Lokal programlar için server, bilgisayar gibi ithal donanım yatırımı gerekir. Ayrıca bu donanımların bakımı ve güncellemeleri için bir IT personeli çalıştırmak zorunda kalırlar. Ancak DİA, bulut teknolojisi üzerinden hizmet verdiği için, server, server soğutma, bilgisayar ve IT personeli yatırımına gerek kalmaz. İşletme sahipleri internetin olduğu her yerden ve telefon / tablet gibi tüm cihazlardan DİA’ya erişim sağlayabilirler. Veriler bulutta saklandığı için, yangın, hırsızlık, doğal afet gibi problemler yüzünden veri kaybı yaşamazlar.

Türkiye’nin en gelişmiş bulut ERP programı DİA, esnek ve modüler yapısı sayesinde her ölçekten KOBİ’nin finansal ihtiyaçlarını karşılayabiliyor. Siz de dijitalleşmeye ilk adımı atmak istiyorsanız aşağıda yer alan formu doldurun, sizi en kısa sürede arayalım.