kobilerin erp kurulum sureclerinde yaptigi 3 hata

KOBİ’lerin ERP Kurulum Süreçlerinde Yaptığı 3 Hata

Yiğit Nail Çiğdem ERP | Girişimcilik

KOBİ’ler, büyük rakiplerinde olduğu gibi yüksek personel sayılarına veya bütçelere sahip değiller. Bu durum ERP uygulama projelerinde hem avantajları hem de dezavantajları beraberinde getirir. Küçük işletmelerde ERP kurulumu daha kolay olsa da, bazı yaygın proje hatalarını küçük işletmeler daha sık yaparlar. Peki KOBİ’lerin ERP kurulum süreçlerinde yaptığı hatalar nelerdir? Gelin bu sorunun cevabını hep birlikte öğrenelim.

1. Departmanları Görmezden Gelmek

KOBİ’ler, ERP uygulama projelerinde çalışan sayılarının az olmasından kaynaklı olarak tüm departmanlarla iletişim halinde olurlar. Böylece departmanların ihtiyaçlarını ve eksikliklerini iyi anlayarak başarılı bir ERP kurulum süreci geçirebilirler. Ancak KOBİ’lerin ERP kurulum süreçlerinde yaptığı hatalardan biri de departmanlardan alınan verileri doğru kullanmamak olabilir.

Muhasebe departmanı daha iyi raporlama özelliklerine hayran kalarak ön muhasebe programları gibi ERP’nin sınırlarını zorlamaya başlayabilir. Bu çok iyi bir şeydir. Ancak diğer taraftan üretim departmanı, ERP olmadan önce verimli çalıştığını düşünüyorsa ERP’ya karşı önyargılı olabilir. Bu noktada üretim departmanıyla muhasebe departmanını aynı gemide kabul edemeyiz. Büyük işletmelerde çalışan sayısı fazla olduğu için ERP’ye karşı olan olumsuz tutum büyük etkiler yaratmaz. Birkaç çalışanın programı verimli kullanamaması, çözülmesi gereken ufak bir pürüzdür. Ancak KOBİ’ler için aynı şey geçerli değil. Departmanları 1 veya 3 çalışan arasında değişen bir işletmede, ERP’yi kullanmayan çalışan demek, sisteme entegre olamamış bir departman demektir.

KOBİ’lere düşen görev, hem ERP’nin plan aşamasında hem de kurulumun tamamlandığı süreçte tüm çalışanların ERP’yi sorunsuz şekilde kullanıyor olmasını sağlamaktır. Diğer taraftan KOBİ’ler, bir ERP uygulama projesi başlatmadan önce tüm çalışanlarına hızlı bir şekilde danışabilme lüksüne de sahiptir. Büyük şirketler için çalışanlara danışarak planlama yapma süreci aylarca sürebilir.

2. İş Süreçlerinin Yeniden Yapılandırılması

KOBİ’lerin de tıpkı büyük şirketler gibi ERP’ye yoğun ihtiyacı vardır. Ancak bazı konularda iş süreçlerini yeniden tasarlamaları gerekir. İş süreçlerinin yeniden organize edilmesi ve başarılı bir ERP uygulama projesi, ciddi kaynaklar ve çaba gerektirir. Bu nedenle iş süreçlerinin yeniden tasarlanması sadece ERP projesinin başarılı olması için değil, işletmenin genel ihtiyaçlarını karşılamak için de yapılmalıdır.

KOBİ’lerin ERP kurulum süreçlerinde yaptığı hatalar, iş süreçlerini yeterince değerlendirmemekten kaynaklanabilir. KOBİ’lerin kendilerine şunu sormaları gerekir: “Eğer ERP projesi başlatmasaydım, yine de iş süreçlerimi yeniden tasarlar mıydım?” Kaynak eksiklikleri nedeniyle hem iş süreçlerinin yeniden yapılandırılması hem de ERP uygulaması noktasında başarısız olmaktansa her iki projenin de daha uzun bir zaman diliminde başarıyla tamamlanması daha iyidir. Bu yüzden KOBİ’lerin aceleci olmaktansa emin adımlarla yürümesi daha faydalıdır.

3. ERP Proje Uzmanlarına Aşırı Güven

KOBİ’lerin ERP kurulum süreçlerinde yaptığı hatalardan biri de ERP danışmanlarına fazla güvenmektir. Danışmanlar elbette ERP alanında uzmanlığa sahiptir ve bu uygulamayı birçok kez gerçekleştirmişlerdir. Bu nedenle KOBİ’ler danışmanların projeyi sorunsuz tamamlayabileceğine inanır. Ancak KOBİ’lerin ERP uygulama sürecine aktif olarak dahil olması hayati önem taşır.

ERP projelerine katılım, süreci yavaşlatabilir ve hata sayısını artırabilir. Fakat ERP kurulumu tamamlandığında, tüm çalışanlar ve yöneticiler sistemi benimsemiş ve üst düzeyde kullanabilir hale gelecektir. Küçük işletmeler unutmamalıdır ki ERP proje uzmanı projeyi tamamladıktan sonra ayrılacaktır. ERP’yi kullanmak ve sistemi geliştirmeye devam etmek işletme sahiplerine ve çalışanlara kalacaktır. Dolayısıyla KOBİ’lerin en büyük özelliği, kendi kendine yeterlilikleridir ve bu yeterlilik ERP uzmanlığına kadar uzanmalıdır.

KOBİ’ler, ticari hedeflerine ulaşabilmek için ERP’yi etkin bir şekilde kullanmak zorundadır. Bu yüzden, tüm işletmeyi sürece dahil etmeli ve başarıyla tamamlanacak adımlar atmayı unutmamalıdır. ERP uygulamasını danışmanlar yürütebilir, ancak bu projeler işletme sahiplerinin sorumluluğundadır. DİA uzmanlığında bu süreç kolaylıkla atlatılabilir. Siz de Türkiye’nin en gelişmiş bulut ERP yazılımı DİA ile değişime ilk adımı atmak için aşağıda yer alan formu doldurun, sizi en kısa sürede arayalım.