Bir Girişimcinin Muhasebeyle İlgili Bilmesi Gerekenler

Bir Girişimcinin Muhasebeyle İlgili Bilmesi Gereken 10 İpucu

Gözde Sünbül Girişimcilik

Yeni bir iş kurma sürecinde; sermayenizi doğru yönetmek ve yatırımlarınızı nereye yoğunlaştıracağınıza doğru karar vermek, yapmayı düşündüğünüz iş ne olursa olsun, işinizin en önemli parçasıdır. Kasa hesabı, fatura-irsaliye işlemleri, müşteri (cari), stok giriş-çıkış, çek-senet ve banka takibi gibi ön muhasebesel konularda, daha önceden bilginiz yoksa, kısa bir eğitim almak işinizi çok kolaylaştırabilir. 

Muhasebeyle İlgili Bilinmesi Gereken 10 Temel Başlık

İşletme temellerini doğru oluşturmak ve vergisel konularda ceza almamak için muhasebe süreçlerinizi sıkı takip etmeniz çok önemlidir. 

İş kurma aşamasında takip ve kontrol etmeniz gereken konuları sizler için sıraladık. 

  • Alım Satımlarınızı Belgeleyin:

Her zaman belgelerle ispat edilebilecek şekilde alış veya satış yapmalı ve belgelerinizin uygun şekilde muhafaza edildiğinden emin olmalısınız. Fatura, irsaliye, yazar kasa ve perakende satış fişlerinizi kayıt altında tutmalısınız. Ayrıca günlük ve aylık olarak yazar kasanızdan Z Raporu almayı unutmayın. Bu belgelerin gerekli şartlarda düzenlenmediği tespit edilirse usulsüzlük cezası alabilirsiniz.

  • Sigorta Bildirimlerinizi Yapın:

İşletmenizde yeni başlayacak çalışanlar için sigorta başlangıcını en geç 1 gün önceden bildirmeli ve işten çıkışlarını ise ilk 10 günlük süre içerisinde imzalatarak muhasebeye iletmelisiniz. Ayrıca çalışanlarınıza her ay bordrolarını imzalatmalısınız.

Sizlere vergi dairesinden ve SGK’dan gelen bildirimleri ve tüm resmi yazıları hemen muhasebeye iletmelisiniz. SSK ve Bağkur ödemelerinizi her ayın son iş günü yapmalısınız.

  • Personellerinizin Özlük Dosyalarını Muhafaza Edin:

İşe alımı yapılan çalışanlarınızın; nüfus cüzdan fotokopisi, ikametgah, diploma fotokopisi, adli sicil kaydı, vukuatlı nüfus cüzdan örneği, sağlık raporu ve 2 adet fotoğraf gibi belgelerinin personelin özlük dosyasına eklenmesi ve muhafaza edilmesi zorunludur. Günümüzde birçok belge E-Devlet kapısı üzerinden alınabilmektedir. Ayrıca çalışanlarınızın yıllık olarak sağlık raporlarını yenilemelisiniz.

İşe başlayan her çalışanınız için aile durum bildirim formunu doldurtarak muhasebecinize iletmelisiniz.

Personel istifa ettiğinde istifa ibraz dilekçesi alınması, kendi isteği ile ayrılmadıysa tespit tutanağı oluşturularak, durumu anlatan bir belge çıkarılan personele ve şahitlere imzalatılmalıdır. Detaylı bilgi için yine mali müşavirinize danışabilirsiniz.

  • Bilgilerinizi Güncel Tutun:

Vergi levhanızı ve varsa yazar kasa levhanızı muhafaza etmelisiniz. Firmanızda limited şirket, anonim şirket vb. ünvan değişikliği olduysa mutlaka muhasebecinize bildirmelisiniz. Yapılacak alım satımlarda alınacak fatura veya düzenlenecek makbuz gibi belgeler buna göre güncellenmelidir. Yine adres değişikliği, şube açılışı veya kapanışı, kira sözleşmelerinde değişiklikler olmadan önce muhasebe biriminizi haberdar etmelisiniz.

  • Ödeme Yapmadan Önce Dikkat Edin: 

Yapılacak her türlü alım satımda mutlaka işletme kredi kartı ve fatura bilgileri kullanılmalıdır. Şahsi olarak ödeme yapılması durumunda mali müşavirinize bilgi vermelisiniz. İşletmenize ait resmi banka bilgilerinizin ve pos cihazlarınızın, aracı olarak başkaları tarafından kullanılmasına müsaade etmemelisiniz. Kişisel harcamalarınız, ödemeleriniz veya tahsilatlarınız için işletme hesaplarını kullanmamalısınız.

  • Ödemelerinizi Takip Edin:

Banka hesap hareketlerinizi, aldığınız çek veya senetleri, yaptığınız alım veya satımlara ait tüm fatura ve makbuzları, banka hesap hareketlerinin yer aldığı ekstreleri her ayın en geç 15’ine kadar mali müşavirinize teslim etmelisiniz. Mutabakatlarınızı düzenli takip etmeli, gecikme yaşanacak durumlarla ilgili de bilgilendirme yapmalısınız. 

  • Demirbaş ve Malzeme Takibini Yapın: 

İşletme faaliyetlerinizi yürütmek amacıyla kullandığınız masa, sandalye, bilgisayar ve satın aldığınız tüm malzemeler, firmanızın demirbaşları olarak kayıt altında tutulmalı, belirli dönemler içerisinde bunların kullanılabilirliği kontrol edilmelidir. Bu demirbaş ve malzemelerin belirli periyotlarla amortisman kayıtları muhasebeleştirilmelidir.

  • Verilerinizi Arşivleyin:

İşletme resmi defterlerini ve muhasebesel belgelerinizi, Türk Ticaret Kanunu tarafından belirlenen standartlara göre 10 yıl, vergi kanunlarına göre 5 yıl süreyle saklama zorunluluğunuz vardır. Bunların doğru muhafaza edilmesi işletmenizin sorumluluğundadır.

  • Anlaşmalarınızı Kontrol Edin:

Yapılan tüm anlaşmaların sözleşmelerini muhafaza etmeli ve bundan doğan damga vergisi gibi vergi yükümlülüklerini takip etmelisiniz.

  • Mali Müşaviriniz ile İletişimde Kalın: 

Emin olmadığınız ya da bilmediğiniz konularda hata yapmamak için mali müşaviriniz ve muhasebe biriminiz arasındaki iletişimi güçlendirin.   

Muhasebenizi takip etmek; işletme devamlılığını sağlamak ve doğabilecek vergi yükümlülükleri ile alınabilecek cezaların önüne geçmek için çok önemlidir. DİA Muhasebe Programı, daha önce hiç muhasebe programı kullanmamış kişilerin bile çok hızlı ve kolay bir şekilde muhasebe kayıtlarını tutabilmesi için tasarlanmıştır. Firmanız büyüdükçe DİA esnek yapısı sayesinde size uyum sağlar, güncellenen ihtiyaçlarınıza uygun olarak stok, e-ticaret, restoran vb diğer kurumsal yönetim sistemleriyle entegre edilebilir. Ayrıca bulut teknolojisi sayesinde ofisten, evden yada istediğiniz her yerden işlemlerinizi cep telefonunuzdan da gerçekleştirebilirsiniz. DİA ile ilgili daha fazla bilgi almak için hemen formu doldurun sizi arayalım!