e-ticaret urun fiyatlandirma nedir

E-Ticaret Ürün Fiyatlandırma Nedir? Stratejiler ve Başarıya Giden Yol

Editör E-Ticaret

Ticaret hayatına elektronik ortamda başlamak veya devam etmek isteyen işletmeler için fiyatlandırma konusu son derece mühimdir. E-Ticaret ürün fiyatlandırma, bir kuruluşun başarısını doğrudan etkileyebilir. Bu nedenle bu konuda doğru stratejilerin geliştirilmesi ve uygulanması tahmin edilenden daha büyüktür. Bu kapsamda birbirinden farklı e-ticaret fiyatlandırma modelleri bulunmaktadır. İşletmelerin bu modelleri ayrıntılı bir şekilde öğrenmesi ve kendilerine en uygun olanı tercih etmesi gerekir. Yanlış yapılan e-ticaret ürün fiyatlandırma işlemleri, markaların başarısını engellerken düzeltilmemesi durumunda markanın yok oluşuna bile neden olabilir.

E-Ticarette Ürün Fiyatlandırma Neden Bu Kadar Önemlidir?

E-Ticarette fiyat yönetimi, işletmelerin mali açıdan kar edebilmesini sağlarken başarıya giden yoldaki en önemli basamak görevini görür. Her işletmenin ve hatta aynı işletmedeki her bir ürünün bile fiyatlandırmasında farklı kriterler göz önünde bulundurulur. Dijital satış fiyatlandırması yaparken ürün veya hizmet için kullanılacak olan reklam giderleri, kullanılan satış kanalına ait yapılan ödemeler, alan adı ödemeleri, e-ticaret ERP entegrasyonu ücretleri ve bu gibi daha birçok kriter de e-ticarette ürün fiyatlandırma stratejilerine dahil edilir.

Ürün maliyet hesaplaması gibi unsurlara dikkat edilmemesi durumunda ürün veya hizmetin fiyatı ya çok düşük ya da çok yüksek olacaktır. Bu durum işletmelerin hem rakiplerinden bir adım geride kalmasına hem de sadık müşteri kitlesini oluşturamaması ya da kaybetmesine yol açabilir.

Temel E-Ticaret Ürün Fiyatlandırma Stratejileri Nelerdir?

Online satış fiyatlandırma stratejileri her sektör ve ürün/hizmet grubunda farklılık gösterse de, sonucunda başarı getirmesi nedeni ile genel bir uygulanabilirlik sunar. E-Ticaret ürün fiyatlandırma kapsamında en yaygın kullanılan stratejiler aşağıdaki gibidir:

Maliyet Bazlı Fiyatlandırma

Maliyetler, bir ürünün fiyatını belirlemedeki en önemli unsurlardan biridir. Kar odaklı fiyatlandırma yöntemleri arasında yer alan bu strateji, bir ürün veya hizmet için harcanan maliyetleri de göz önünde bulundurarak kar edebilmek için uygulanması gereken fiyatı belirtir. Maliyetlerin göz önünde bulundurulmadan yapılan ücret belirlemeler, firmalar için bir noktadan sonra zararın oluşmasına yol açabilir. Bu nedenle de en ufak bir maliyetin bile hesaplamalara dahil edilmesi oldukça önemlidir.

E-Ticaret ortamında yapılan satışlarda alan adı ödemeleri, e-ticaret hazır altyapısı ücreti, komisyonlar ve reklam giderleri gibi birçok maliyet kalemi söz konusu olabilir. E-Ticaret ürün fiyatlandırma işlemleri esnasında bu maliyetlerin de hesaba katılması ve kar marjının da eklenerek fiyatlandırma yapılması son derece önemlidir.

Rekabet Odaklı Fiyatlandırma

E-Ticaret yaparken ürün fiyatlandırması sırasında uygulanması gereken ilk adımlardan biri de rekabet analizidir. Fiyat rekabeti analizi yaparak, aynı sektörde ve aynı ürün/hizmetlerde uygulanan fiyatların çeşitliliği göz önünde bulundurulur. Bu çeşitliliğin incelenmesi sonucunda çok daha objektif bir fiyat belirleme yapılabilir. Aksi takdirde piyasadan çok bağımsız bir fiyatlandırma meydana geleceğinden bu durum müşterilerin alışveriş davranışına etki eder.

Rakiplerin uygulamış olduğu fiyat politikalarına karşı müşteri yorumlarını okumak, müşterilerin benzer ürün veya hizmete karşı göstereceği sadakati anlamakta yardımcı olur. E-Ticaret ürün fiyatlandırma stratejisi oluştururken rakiplerin uyguladığı fiyatlara farklı bir yaklaşım göstererek, müşteri güveni kazanmak da mümkündür.

Dinamik Fiyatlandırma

Dinamik fiyatlandırma; müşterilerin talepleri, ürün stok durumları ve müşterilerin alışveriş alışkanlıklarına göre fiyatların otomatik olarak güncellenmesini ifade eder. Stoklar azaldıkça ve talep oldukça ürünün fiyatında artış görülürken, tersi bir durumda da fiyatlarda indirim görülür. Stok ve fiyat uyumu açısından oldukça önemli olan bu fiyatlandırma yöntemi, e-ticaret ürün fiyatlandırma stratejileri arasında yaygın bir şekilde kullanılır.

Değer Odaklı Fiyatlandırma

Marka bilinirliği yüksek olan markalar, satışını yaptığı ürün veya hizmete değer katan özellikleri vurgulamalıdır. Yapılan bu vurgulama, müşteri algısını merkeze alarak fiyatlandırmayı doğrudan etkiler. Değer odaklı fiyatlandırma, ücretin yalnızca bir sayı olarak değil marka kimliğinin öne çıkmasını ifade eder. Bu strateji doğrultusunda yapılan fiyatlandırmalar, özellikle uzun vadede sadık müşteri kitlesinin oluşmasında yardımcı olur.

Değer odaklı yapılan fiyatlandırmalar, özellikle dürtüsel olarak ani karar veren müşteri kitlesini harekete geçirir. Satış ve operasyon planlaması yapmadan önce hazırlanan değer odaklı fiyatlandırma stratejisi, müşterilere markanın ayrıcalıklı olduğu hissini verir. E-Ticaret ürün fiyatlandırma stratejileri arasında yer alan bu yöntem, satışları artırırken müşteri trafiğini de yoğunlaştırır.

Fiyatlandırma Sürecinde Sık Yapılan Hatalar Nelerdir?

Elektronik ortamda satış yapmak isteyen tüm işletmeler için fiyatlandırma stratejilerinin bilinmesi, başarıya giden yolu doğrudan etkiler. Dolayısıyla işletmelerin politikalarına uygun bir fiyatlandırma stratejisi bulunması ve eksiksiz bir şekilde uygulanması oldukça önemlidir. Bu kapsamda doğru stratejiyi bulana kadar işletmelerin yapmış olduğu çok sayıda hata da mevcuttur. E-Ticaret ürün fiyatlandırma konusunda yapılan en sık hatalar şu şekildedir;

Kar Marjını Göz Ardı Etmek

E-Ticaret hayatına henüz yeni atılmış markalar için yeni bir müşteri bulmak ve bu müşterilerin sadakatini oluşturabilmek her şeyden önemlidir. Bu sebeple de yeni oluşumlar fiyatlandırma yaparken genellikle fiyatlarını çok daha makul bir seviyede tutmayı amaçlar. İlk zamanlarda bu eylemler başarıyı getirse de, uzun vadede kar marjını göz ardı etmek son derece yanlıştır. E-Ticaret ürün fiyatlandırma yaparken belirli bir süre kar marjı gözetilmese de, daha sonraki dönemlerde maliyetler ve hedeflenen kar oranı da fiyatlandırmaya dahil edilmelidir. Aksi takdirde işletmenin finansal durumu zorlanmaya başlayabileceği gibi bu hareket bir işletmenin sonu dahi olabilir.

Rakip Analizinin Yeterince Yapılamaması

Elektronik ortamda satılmak istenen bir ürün veya hizmet, yoğun bir rekabet ortamına sahipse işletmelerin rakip analizine son derece büyük bir önem vermesi gerekir. Özellikle de ticaret hayatına yeni atılmak isteyen ve henüz fiyatlandırmasını yapmamış olan işletmeler, yalnız maliyetlerini veya kar marjını göz önünde bulundurarak fiyatlandırma yapmamalıdır. Aynı ürün veya hizmeti satan rakiplerinin uygulamakta olduğu fiyat politikalarının ayrıntılı bir şekilde analiz edilmesi ve müşteri geri dönüşlerinin incelenmesi gerekir. Rakip analizi yapılmadan uygulanan e-ticaret ürün fiyatlandırma stratejileri tutarlı olmamak ile birlikte müşterilerin beklentilerini karşılama konusunda da yetersiz kalabilir.

E-Ticarette Fiyatlandırma ve Marka Algısı İlişkisi

E-Ticaret yapan işletmeler için doğru fiyatlandırma yapabilmek hayati bir önem taşır. Günümüzde yapılan yanlış ücret politikaları sonucunda yüksek fiyatlı ürünlerin kaliteli, uygun fiyatlı ürünlerin ise kalitesiz olduğu gibi son derece gerçek dışı algılar meydana söz konusudur. Yapılan fiyatlandırma stratejilerinin doğru bir şekilde uygulanabilmesi ile müşterilerin markaya olan algısı da sağlam bir temele dayanabilir. Bu doğrultuda rakip analizi yapılması, müşterilerin beklentilerinin belirlenmesi, maliyetlerin göz önünde bulundurulması ve bu gibi önemli hususların dikkate alınması oldukça önemlidir. Belirlenen fiyatların doğru olduğu ise zaman içerisinde müşteri davranışlarına göre belirlenebilir.

DİA e-Power, bu doğrultuda işletmelerin satışlarını doğru bir şekilde yönetebilmeleri için geliştirilmiştir. E-Ticaret yapan işletmeler için fiyatlandırma otomasyonu sunmasının yanı sıra hızlı satış programı olarak da kullanım imkanı tanır. Böylelikle işletmeler, birçok pazar yerindeki hareketlerini tek bir ekrandan görüntüleyebilir ve uygulamış oldukları fiyatlandırma stratejilerine dönüşleri kapsamlı bir şekilde analiz edebilir.

DİA Yazılım tarafından geliştirilen online muhasebe programı ile aynı zamanda e-fatura, e-arşiv ve e-irsaliye uygulaması da kolay bir şekilde kullanılabilir. İşlemleri son derece kolay ve hızlı bir şekilde yapabilmeye olanak tanıyan bu yazılımlar sayesinde işletmeler, geri kalan tüm zamanlarını müşterilerinin memnuniyetine ayırır. Bu imkan da işletmelerin başarısını daha da arttırırken, rakiplerinden bir adım önde kalmasını da olumlu yönde etkiler.

Önceki yazımıza https://www.dia.com.tr/blog/e-fatura-sistemlerinde-blockchain-tabanli-guvenlik-uygulamalari/ linki üzerinden ulaşabilirsiniz.