pazarlama stratejileri seo ve sem arasindaki farklar nelerdir

SEO mu, SEM mi? Hangisine Yatırım Yapmalı?

Yiğit Nail Çiğdem Teknoloji

İşletmelerin dijital pazarlama stratejilerinde SEO ve SEM’in önemi nedir? DİA Yazılım olarak dijital pazarlamada SEO ve SEM üzerine kapsamlı bir çalışma hazırladık.

SEO mu daha iyi yoksa SEM mi? Belki de pazarlama dünyasının en sık sorulan sorularından birisi budur. Bu sorunun ne yazık ki genel bir cevabı yoktur. Cevabı, işletmelerinin kendi ihtiyaçlarına göre vermeleri gerekir.

İyi yürütülen bir SEO faaliyeti, SEM’e göre daha hacimli ve daha az maliyetlidir. Ancak yeni işletmeler ve KOBİ’ler için SEO faaliyeti yürütmek kolay değildir. Bu bakış açısıyla SEM’in daha kolay, daha hızlı ve daha kesin sonuçlar sunduğu görülmektedir.

Hangisinin daha iyi olduğunun üzerine düşmek aslında pek de doğru bir strateji değildir. Bunun yerine “X hedefi için en iyi getiriyi SEO mu yoksa SEM mi sağlar?” sorusunu sormak gerekir.

Tüm bunların detaylarına inmeden önce gelin hep beraber SEO ve SEM’i basitçe tanımlayalım.

SEO Nedir?

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu), web sitenizin ve içindeki sayfaların Google gibi arama motorlarının organik sonuçlarındaki görünürlüğünü iyileştirme süreci olarak tanımlanabilir.

SEO sayesinde hem sayfalar daha üst sıralarda yer alır hem de arama motoru sonuç sayfalarında (SERP) daha fazla sayıda kendisine yer bulur. SEO sayesinde web sitesindeki sayfaların kalitesi ve alaka düzeyi artar.

SEO’nun Avantajları

  • Uzun vadede düşük maliyetli olur
  • Daha az bakım ve güncelleme gerektirir
  • Tutarlı ve sürdürülebilir trafik oluşturur
  • Marka güvenini ve marka itibarını artırır
  • Daha geniş bir potansiyel erişim sağlar
  • Uzun vadede daha fazla gelir elde edilir

SEO’nun Dezavantajları

  • Sonuç almak daha uzun sürer
  • Zamana duyarlı içeriklerden anında geri dönüş almak zordur
  • SEM’e oranla daha az kontrol edilebilirdir
  • Analitik verileri daha belirsizdir

SEM Nedir?

SEM (Search Engine Marketing) veya Türkçe’siyle Arama Motoru Pazarlaması olarak tanımlanabilir.

SEM’den beklenen, sponsorlu reklamları SERP’in (arama motoru sonuç sayfaları) en üstünde sunabilmektir. Reklamlı Google sonuçlarının da kendi içerisinde bir algoritması vardır. Sponsorlu reklamların en üstünde yer almak için hem ayrılan bütçeye hem de anahtar kelime hedefleme çalışmalarına bakılır.

Google, Bing, Facebook, Twitter, Instagram ve Amazon gibi platformlar SEM faaliyeti yürütülebilecek platformların başında gelir.

SEM’in Avantajları

  • Hızlı sonuç verir
  • Zamana duyarlı içerikler için kullanışlıdır
  • SEO’ya oranla daha fazla kontrol edilebilir bir yapıya sahiptir
  • Hedef kitle belirlenebilir
  • Ayrıntılı analizler sunar
  • Kısa vadede daha fazla gelir elde edilir

SEM’in Dezavantajları

  • Kısa vadede yüksek maliyete neden olur
  • Sürekli bakım ve güncelleme gerektirir
  • Zamanla etkisi azalır
  • Yüksek bütçeler ayrılmalıdır

SEO ve SEM Arasındaki Farklar

SEO ve SEM arasındaki en büyük farklar genel başlıklarıyla şunlardır:

  • SERP Sıralaması (Üst sıralar, alt sıralar vb.)
  • SERP’te Yer Alma Sayısı
  • Yer Alma Maliyetleri

SERP Sıralaması

Ücretli reklamlar arama sonuçlarının en üst kısmında yer alır. Ekranın üst kısmında yer almalarından kaynaklı olarak her zaman kullanıcıların ilk gördükleri sonuç olurlar. Masaüstü girişlerde ilk 4 sırayı sponsorlu reklamlar kaplarken, mobil sonuçlarda ilk 3 sırada yer alırlar. Genellikle arama sonuç sayfasının en alt kısmında da sponsorlu reklamlar yer alır ve bunlar kullanıcının en son gördüğü sonuçlar olurlar.

Organik arama sonuçları, bir sayfanın orta kısmında yer alan 10 adet yeri kaplar. Bir kullanıcının en yukarıdaki organik sonucu görebilmesi için, sponsorlu reklamları geçip sonuç sayfasını aşağıya kaydırması gerekir. Bu hareketi genellikle daha bilinçli kullanıcılar yapar.

SERP’te Yer Alma Sayısı

Sponsorlu reklamlar Google arama sonuçlarında üstlerde yer alabiliyor olsa da, organik içerikler çok daha fazla yere sahip olurlar. Sponsorlu reklamlar her zaman aynı noktalarda görünür olsa da, bir sayfa içerisinde alabilecekleri yer sayısı sınırlıdır.

Organik içeriklerde ise arama motorlarında yer alma sayısı daha esnektir. Organik içerikler arama motoru sonuçlarında snippetler, görseller, grafikler, haritalar, haberler, videolar gibi ek alanlarda da yer alır. Hepsini göz önünde bulundurduğumuzda, organik içeriklerin yer alabileceği çok sayıda alan vardır.

Yer Alma Maliyetleri

Arama motorlarına sponsorlu reklamlar vermenin doğrudan bir maliyeti vardır. Bu da arama motoru pazarlamasının yıldan yıla artan maliyetler doğurmasına neden olur.

SEO’nun ise doğrudan bir maliyeti yoktur. Organik içeriklerin arama motoru sonuçlarına yerleşmesi için herhangi bir ödeme yapılmaz. Bu da uzun vadede çok daha uygun maliyetli bir strateji haline gelmesini sağlar.

Anahtar Performans Göstergeleri (KPI’lar)

Hem SEO hem de SEM için en iyi anahtar performans göstergelerinden ikisi şunlardır:

  • Tıklama oranı
  • Dönüşüm oranı

En son verilere göre Google’ın organik aramalarda en üst sırada yer alan sonucunun yüzde 31.7’lik bir tıklanma oranı var. İkinci sırada yer alan organik sonuç yüzde 24.7 ve üçüncü sırada yer alan sonuç da yüzde 18.6 tıklanma oranına sahip.

Google’da en üst sırada yer alan ve kullanıcıların ilk gördüğü reklam sonucunun tıklama oranı ise yüzde 5. Ortalama dönüşüm oranı ise yüzde 3.75 olarak belirlenmiş. Elbette bu ortalamalar her konu ya da her sektör için net bir gösterge olarak görülemese de, belli bir fikir verme açısından değerli.

Bütünüyle tüm SEO ile ilgili arama sonuçlarına dair bir dönüşüm oranı hesabı yapmak zor olsa da, genel arama sonuçlarının tıklanma oranlarının 8.5 kat, ücretli arama reklamlarının dönüşüm sağlama oranının da 1.5 kat olduğu tahmin ediliyor. Bu da SEO için yüzde 2.5 oranında bir dönüşüm oranından bahsetmenin mümkün olduğunu gösteriyor.

Hedefler Belliyse Hangi Strateji Daha İyi?

Hem SEO’nun hem de SEM’in ne olduğunu, avantajlarını, dezavantajlarını, aralarındaki farkları ve tıklanma, dönüşüm oranlarını paylaştık. Şunu söyleyebiliriz ki, ikisi de günümüz pazarlama dünyasında vazgeçilmez durumda.

Peki, hangisini tercih etmelisiniz? Bunun için işletmelerin hedeflerini belirlemesi gerekiyor. Hedeflerini belirlemiş bir işletme için hangi stratejinin üzerinde daha fazla durmanın avantajlı olabileceğine gelin hep birlikte bakalım.

Hedef: Anında Sonuç Alma

Çözüm: SEM

Anında sonuçlar almak ve hızlıca satış yapmaya geçmek isteyen bir işletme arama motoru reklamlarına öncelik vermelidir.

Ücretli arama motoru pazarlamasıyla, direkt olarak bir ürün satın almayı hedefleyen kullanıcılara ulaşmak çok daha kolaydır. Aynı şekilde işletmeler için de bu müşterilerin karşısına ilk sırada çıkmak çok önemlidir.

SEO ile sıcak satış için hızlı sonuçlar almak biraz daha zordur. SEM çok daha hızlı sonuç verir.

Bu nedenle özellikle mevsimsel veya dönemsel teklifleri olan işletmeler, ücretli arama sonuçlarına yönelmelilerdir.

Hedef: Bilinirliği Artırma

Çözüm: SEO

Bilinirliğini artırmak isteyen bir işletme, kullanıcıların sürekli kendisini görmesini ister. Bu bağlamda SEO faaliyetleri, ücretli reklamlar vermeye göre daha üstündür.

SEO sayesinde arama motoru sonuçlarında çok daha fazla yerde olmak mümkündür.

Öte yandan sadece Google sonuçlarında değil, Yandex veya Bing gibi farklı farklı arama motorlarında da yer almayı hedefleyen bir işletme için ücretli faaliyetler yürütmek büyük bütçeler gerektirir. Ancak SEO’ya hizmet eden bir içerik ile birden fazla arama motorunda ücretsiz bir şekilde yer almak mümkündür.

Ücretli reklamlar her ne kadar iyi bir hedefleme yapabilmeyi mümkün kılsa da, SEO ile müşterinin karşısına devamlı çıkma gücüyle hiçbir şey rekabet edemez.

Hedef: Kitle Hedefleme

Çözüm: SEM

Hedef kitlesini tanıyan bir işletme için çözüm hiç kuşkusuz ücretli reklamlardır. SEO ile belirli sorgulamaları hedeflemek mümkün olsa da, biraz sınırlıdır. Ücretli aramaların hedefleme yöntemleri sınır tanımaz.

Arama motorlarına sponsorlu reklam vermek, ideal müşteri grubunu hedeflemenin en kapsamlı yolunu sunar.

Hedef kitleyi yaşa, coğrafi konuma, cinsiyete, ilgi alanlarına, dile, kullandığı cihaza, ebeveynlik durumuna, gelir durumuna, internette geçirdiği vakit ortalamasına ve daha birçok belirleyiciye göre sıralayabiliyor olmak harika değil mi?

Hedef: Marka Güvenilirliğini Artırmak

Çözüm: SEO

Markaların uzun vadeli başarıları, güvenilirlikleriyle bağlantılıdır. İyi niyetli olduğunu ispatlayan ve güven veren işletmeler, sürdürülebilir gelir elde ederler.

Reklamlar, (özellikle kötü hazırlanmış reklamlar) yapmacık ve zorlayıcı görünebilirler. Sonuç olarak internet kullanıcıları, sponsorlu reklamlara organik sonuçlara oranla daha az güvenirler.

Arama sonuçlarında organik bir şekilde yukarılarda yer alan bir işletme, işletme için ciddi bir güven sağlar. Yeteri kadar parası olan herkes, Google’a reklam vererek sponsorlu reklam alanlarında yer alabilir. Kullanıcılar da bunun oldukça farkındalar. Bu yüzden kullanıcılar organik sonuçlara daha çok güvenirler ve geneli reklamları hızlıca geçerler.

SEO ile marka güvenilirliğini artırmak için, daha az rekabet durumu olan anahtar kelimeleri hedefleyerek içerikler üretebilirsiniz. Zamanla web sitesi ve marka daha saygın bir hale gelecektir. Böylece rekabeti yüksek anahtar kelimelere zaman içerisinde geçiş yapabilirsiniz.

Hedef: Emin Adımlarla İlerlemek

Çözüm: SEO

Trafik, tıklanma, gösterim gibi hedeflerin yanı sıra gelir elde etme ve müşteri sayısını artırma gibi çok sayıda hedefi olan ve emin adımlarla ilerlemek isteyen işletmeler için çözüm SEO’dur. Elbette böyle işletmeler için ücretli reklamlar vermeyin demiyoruz. Sadece SEO’ya daha fazla önem vermeleri gerektiğini vurguluyoruz.

Doğru yürütülen bir strateji ile hem web sitesi güçlendirilebilirken, hem de gelirler artırılabilir.

SEM faaliyetleri organik içeriklere göre daha kısa ömürlüdür. Eğer birgün ödeme yapmayı bırakırsanız, gelirleriniz bir anda kesilebilir. Fakat emin adımlarla ilerleyen ve SEO’ya yatırım yapan işletmeler, yavaş yavaş artan ve ücretsiz elde edilen (SEO faaliyetlerine ayrılan bütçe hariç) müşterilere sahip olurlar.

Tam bu noktada küçük bir tavsiye vermek gerekir ise, işletmelere zamanı olmayan ve her zaman okunabilecek içerikler üretmelerini tavsiye ediyoruz.

Hedef: Kontrol Sahibi Olma

Çözüm: SEM

Eğer bir işletme hem dijital pazarlama faaliyetlerine harcadığı parayı tam olarak bilmek hem de geri dönüşlerini detaylı olarak kontrol edebilmek istiyorsa, çözüm SEM’dir. Yani işletme pazarlama operasyonları üzerinde kontrol sahibi olmayı hedefliyorsa, arama motorlarına ücretli reklamlar vermelidir.

Google üzerinden gitmek gerekirse hemen hemen bütün organik sonuçlar Google’ın yapacağı bir algoritma güncellemesine bakıyor diyebiliriz. Elbette tüm sonuç sayfası listemelerinin radikal değişiklikler yaşayacağı büyük algoritma güncellemeleri gelmiyor. Sonuç olarak kontrol sahibi olmak isteyen ve “Ne kadar ödersem o kadar müşteri geliyor olsun” diyen işletmeler için çözüm SEM faaliyetleridir. Çünkü alınacak performansı Google ve SEO kalitesi değil, bütçe belirler. Yine sunulan teklif, anahtar kelimeler, hedef kitle gibi birçok etken de işletmenin kontrolü altında olur.

Hedef: Düşük Maliyet

Çözüm: SEO

SEO için genel olarak ücretli aramalar gibi büyük bütçeler gerekmez. Doğru bir SEO faaliyeti yürütülebilirse, düşük bütçelerle iyi sonuçlar almak mümkündür. Uzun vadeli bir SEO stratejisi ile elde edilebilecek ziyaretçi sayısını, sponsorlu reklamlarla hızlıca elde edebilmek için ciddi bütçeler gerekir.

Yanlış anlaşılma olmasın. SEM stratejileri büyük etkiye sahiptir. Fakat, özellikle sektörlerin kendi içindeki rekabeti de göz önünde bulundurulursa, oldukça yüksek maliyetler gözden çıkarılmalıdır.

Hedef: Rekabet

Çözüm: SEO ve SEM

Günümüzde bir işletme birden fazla strateji ile pazarlama faaliyetleri yürütmüyorsa, rekabet etmiyor demektir. Çünkü muhtemelen bütün rakipler hem SEO hem de SEM faaliyetleri yürütüyordur. Bunu yapmadıkları senaryoda ise işler işletmeniz için çok daha kolay olacaktır zaten.

Sonuç

Peki, hangisi daha iyi? Organik ziyaretçi çekmeye çalışmak mı, yoksa sponsorlu reklamlar çıkmak mı?

Bizce ikisi de birbirinden iyi…

Hem SEO hem de SEM faaliyetleri işletmelere büyük kazançlar sağlatabilir. Elbette bunlardan maksimum verimi alabilmek için hangi zamanlarda kullanacağınızı bilmeniz gerekir. Bunun için de hedefleri iyi belirlemek gerekir.

Eğer hem SEO hem de SEM faaliyetleri yürütebilecek durumda değilseniz, yukarıdaki hedeflerden sizin için en önemli olanı seçin ve çözüme ilk adımı atın. Zaman içerisinde her iki yönteme de yavaş yavaş giriş yapmaya çalışın. Eğer rekabetçi olmak ve sektöre hükmetmek gibi bir hedefiniz varsa, muhakkak hem SEO hem de SEM yapmanız gerekiyor.

İşletmeler için dijitalleşme kaçınılmaz hale gelmiş durumda. Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı ERP / Muhasebe Programı DİA hakkında daha fazla bilgi almak ve yalnızca pazarlama değil, uçtan uca şirket yönetimi alanında da dijitalleşmek istiyorsanız formu doldurun, sizi arayalım!